Klacht indienen
U kunt uw klacht indienen via het online klachtenformulier. U kunt in het formulier direct alle bewijsstukken uploaden die u mee wilt sturen om uw klacht te onderbouwen. Als u het lastig vindt de bewijsstukken te uploaden, dan mag u ze ook per mail of per post naar de ambtelijk secretaris sturen. Let op, u moet de bewijsstukken direct met het klachtenformulier verzenden. Het is niet mogelijk later nog bewijsstukken toe te sturen.

Nadat u uw klacht heeft ingediend overlegt de secretaris met de voorzitter over de ontvankelijkheid en de wijze van behandeling van uw klacht. Zij informeert u hierover binnen veertien dagen na ontvangst van uw klacht.

Zitting
Als uw klacht ontvankelijk is, plant de secretaris over het algemeen een zitting in om uw klacht te behandelen. Zowel de corporatie als u worden voor de zitting uitgenodigd. De Commissie vraagt de corporatie om voorafgaand aan de zitting een schriftelijke reactie op uw klacht te geven. Deze reactie wordt aan het dossier toegevoegd dat de Commissie tijdens de zitting zal behandelen. U krijgt deze reactie ook toegestuurd. Het is niet mogelijk om daar voorafgaand aan de zitting nog schriftelijk op te reageren. Wel mag u tijdens de zitting een korte mondelinge reactie geven. Het is niet de bedoeling dat u dan een uitgebreide schriftelijke verklaring voorleest.

Beide partijen mogen op de zitting hun standpunt toelichten en de Commissie stelt vragen om een goed beeld van de situatie te krijgen. In uitzonderingsgevallen legt de commissie een huisbezoek af of schakelt zij een externe deskundige in.

Advies
Als de commissie een goed beeld heeft gekregen van de klacht wordt binnen drie weken een advies aan de corporatie opgesteld. Dit advies wordt aan zowel de corporatie als aan u toegestuurd.

Nieuw besluit corporatie
Het bestuur van de corporatie laat zowel u als de Klachtencommissie binnen één maand nadat het advies is afgegeven weten welke beslissing zij neemt naar aanleiding van het advies. Als het bestuur afwijkt van het advies, dan moet het hiervoor een motivatie geven. Mocht u zich niet kunnen vinden in het door de Commissie afgegeven advies of in de wijze waarop de corporatie het advies uitvoert, dan kunt u terecht bij de Huurcommissie om bezwaar te maken. Als u zich niet kunt vinden in de wijze waarop de Klachtencommissie haar werk doet, dan kunt u een klacht indienen bij de Commissie Governancecode Woningcorporaties.

De procedure bij de Klachtencommissie is voor klagers kosteloos.